4 Mayıs 2009 Pazartesi

Şölen Çikolata

Evlerinin alt katında kurdukları bakkal dükkanı ile iş hayatına başlayan Çoban ailesi daha sonra ürettikleri kolonyaları kapı kapı dolaşıp sattılar.1989 yılında Gaziantep'te kurdukları çikolata fabrikası ile de bu sektöre giriş yaptılar ve bugün Türkiye'nin en büyük 500 sanayi kuruluşu sıralamasında 243. sırada yer alıyorlar.20senede gerçektende müthiş bir hikaye.
Şu anda 120 ülkeye ihracat yapıyorlar ve Wal-mart,Leclerc,ED,Leader Price,Carrefour gibi uluslararası perakende zincir mağazalarındaki raflarda yerlerini almış durumdalar.2008 yılını ise 120 milyon dolar ihracat cirosu ile kapatan Şölen Çikolata üretiminin %70ini ihracata ayırmış durumda.Dış piyasada ki büyük rakiplerine rağmen son derece önemli rakamlara ulaşan firmanın çok iyi bir pazarlama stratejisinin olduğu aşikar.Ayrıca dış piyasadaki rakiplerine karşı önemli bir avantajıda sürekli yenilikçi bir politika izlemeleri ve bunun sayesinde de değişik tatlar ile tüketicinin karşılarına çıkmaları.Mesela son çıkardıkları ürün olan Choco Mia adlı ürün dünyada bir ilk olma özelliğini taşıyor.Aynı çikolata tabletinde 4farklı lezzeti bir arada sunuyorlar.Ayrıca,dünyaca ünlü prada,ralph lauren,david off gibi markalara tasarımlar çizen Karim Rashid ile "Eternity" isimli yeni bir çikolata tasarladılar ve ilk olarak New York,Milano ve Paris'te satışa sunacaklar.Ürettikleri her üründe de yenilikçi bir arayış içindeler ve bunuda uyguluyorlar.Bu inovatif yönleri onları pazarda ön plana çıkarıyor.
Yurt dışı pazarda bu kadar iyi bir pazarlama stratejisi ile büyük yol katetmelerine rağmen yurt içi piyasada bunun tam tersi bir görüntü olduğunu söylesek yanlış olmaz heralde.5-6yıl öncesine kadar iç piyasaya çok fazla önem vermeyen firma son yıllarda distribütör ağınıda iyice genişleterek yurt içinde de söz sahibi olmaya ve Şölen markasını tanıtmaya çalışmakta."Şölen tadında hayat" sloganı ile piyasaya giren ve Nutymax reklamları ile karşımıza çıkan Şölen'in,bunun arkasından da tanıtım için yeni birşeyler yaptığı söylenemez.Yaklaşık 1yıl boyunca "şöhret sensin" sloganı ile tv'lerde yer aldılar.Ve bu reklam ve ürün aracılığı ile Şölen markasını tanıtmaya ve iz bırakmaya çalıştılar.Ama benim takıldığım asıl nokta birçok lezzetli ürünleri olmasına rağmen ve değişik ürünler üretmelerine rağmen bunu yurt içi piyasada yeteri kadar tanıtmamaları yada tanıtamamaları.Şölen'in bildiğiniz ürünlerini sayın desem belki de çoğunuz 10tanesini bile sayamazsınız fakat şu anda 200den fazla ürün çeşidine sahipler.İşte bu nedenle bu kadar iyi bir firmanın pazarlama yönünden iç piyasada eksik kaldığını ve yetersiz olduğunu düşünüyorum.Rakiplerinin ürünlerini bulabildiğimiz noktaların hepsinde Şölen markasını yada birçok çeşidini bulamamamızda,bunlara Kipa,Migros gibi perakende mağazalar zincirleride dahil ,ayrı bir sorgulama gerektiriyor, yani en azından İzmir için bunu söyleyebilirim.Şimdilerde yeni ürünleri Choco Mia'nın reklamıda tv lerde dönmekte.Bu ürün piyasaya çıkar çıkmaz tv lerde reklamıda dönmeye başladı ki,bu ürünün tanıtımı için özel bir çaba sarfettikleri aşikar.
Sonuç olarak bu kadar iyi ve büyük bir firmanın yurt dışında ki kadar iyi bir pazarlama yönteminin iç piyasada olduğunu düşünmüyorum ve buna şaşırıyorum.Tabi bu firmanın yurt dışına daha çok önem vermesindende kaynaklanıyor olabilir ama bence bu kadar iyi kalitede ürünleri olan ve inovatifliği ön planda olan bir markanın yurt içinde kendisini daha çok tanıtması ve tanınması gerektiğinin taraftarıyım.Ben ilerleyen zamanlarda uygulayacakları pazarlama stratejileri ile yurt içinde de daha çok ses getireceklerini ve tanınacaklarını düşünüyorum ve bekliyorum.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder