22 Mart 2009 Pazar

Fenerbahçe SK&Marketing


Futbol dünyanın en popüler sporu ve büyük paraların döndüğü bir sektör.Bu kadar büyük ilgi gören bir sektörü paraya çevirebilmenin yoluda çok iyi bir pazarlama stratejisinden geçiyor.Türkiye'de bunu en iyi yapan kulüp ise şüphesiz ki Fenerbahçe SK.1998 yılında Aziz Yıldırım ve ekibinin Fenerbahçe yönetiminin başına geçmesinden sonra bu zamana kadar geçen 11senelik süreçte Fenerbahçe'nin finansal anlamda çok iyi bir yere gelmesinde "FENERBAHÇE" markasını en iyi şekilde pazarlamasını göstermemiz yanlış olmaz.
İlk başta kendi ceplerinden bile para vermiş olmalarına rağmen,daha sonra yavaş yavaş markanın gücünü kullanmaya başladılar.Diğer kulüpler finansman ararken Fenerbahçe,Şükrü Saraoğlu Stadı'nı kulübün kasasından hiç para çıkartmadan tamamen sponsorların desteği ile yeniledi ve kapasitesini 20000 arttırarak stadyum hasılatını da arttırmış oldu.2000 yılında Fenerium'u kurdu ve şu anda 59 mağazalık bir perakende mağazalar zincirine ulaştı.Yıllık 40milyon doları aşan ciroya ulaştı ve kulübe büyük bir katkı sağlanmış oldu.Bu rakama ulaşmasında "FENERBAHÇE" markasının gücünü kullanarak taraftarlarına her türlü ürünü sunması ve en iyi şekilde pazarlayabilmesidir.Yani taraftar fenerium'a girdiğinde aradığı şeyi Fenerbahçe markası ile bulabilceğini biliyor ve bu sebeple başka bir yerden alacağına fenerium'dan alıp aynı zamanda da kulübüne katkı sağlayacağını düşünerek hareket ediyor.Bir diğer yandan Appiah-Anelka-Ortega-R.Carlos-Alex gibi yıldızları transfer edip, bu oyuncuların forma satışlarından elde ettiği gelirlerle 1ay gibi kısa sürede transfer ücretlerini karşılamıştır.Ayrıca R.Carlos'u transfer ettiğinde 33000 kombine kart satması transferin sadece saha içi için olmadığını bunun yanı sıra pazarlamada da bu isim gücünün kullanıldığını gösterdi.Bunların yanı sıra,sürekli olarak yeni ve ilginç ürünler sundular.Mesela,100.yılında yuzyillarca.com adlı sitede taraftarına 1pixel'lik bir alanı 10TL'ye satarak ,o alana yükleyeceği fotoğrafı 100yıl yayınlama garantisini vermiştir ve şu ana kadar 871.000 kutu satarak kulübe bir gelir sağlanmıştır.El yapımı 18 karat altından üretilen 100 adet Fenerbahçe logolu saat kulübün kasasına 1.2milyon euro katmıştır.Bunlar gibi birçok örnek "FENERBAHÇE"markasının gücü ile en iyi şekilde pazarlanmış ve kulübe büyük bir gelir kaynağı sağlamıştır.Kısacası Fenerbahçe SK yönetimi iyi uyguladığı pazarlama stratejisinin göstergesi olarak 2008 yılında Avrupa para ligi'nde 19.sırada yer aldı.Yani avrupa'da geliri en çok olan 19.kulüp konumuna gelmiştir.Ve son olarak "Fenerbahçe coşturur Fenercell konuşturur" sloganı ile birlikte "FENERCELL"projesini hayata geçirdi.Fenerbahçe SK dünyada bir ilke imza atarak gsm operatörlüğü işine girdi.Yine markanın gücüne ve taraftarına güvenerek bu projeden yaklaşık 20milyon dolarlık bir gelir bekleyen kulüp bakalım bu işin altındanda başarı ile kalkabilecek mi hep beraber göreceğiz...

2 yorum:

  1. Diğer kulüplerin özellikle pazarlama ve marka yönetimi anlamında Fenerbahçe'yi iyice gözlemlemesi lazım. Ben şahsen Fenerbahçe'nin sadece marka ile ilgilenen bir ekibinin olduğunu düşünüyorum, çünkü bazı kararlar alaylı adamların başının altından çıkabilecek kararlar değil.

    YanıtlaSil
  2. Kesinlikle bende bu konuda Fenerbahçe'nin ayrı bir ekibinin olduğuna eminim çünkü cidden çok iyi bir çalışma içindeler.

    YanıtlaSil